• 40 jaar ERP-ervaring
  • ERP door en voor fabrikanten
  • Lean manufacturing
Contact

Enbi International

Overal en altijd 'information driven'

Specialist in hightech rubbertoepassingen Enbi International is wereldwijd in sneltreinvaart overgegaan op GLOVIA G2. Dit ERP-pakket werkt “information-driven”: iedere medewerker krijgt rolgebaseerd alleen de relevante informatie gepresenteerd en kan daar meteen actie op ondernemen. Dit maakt de productiebesturing een stuk efficiënter. ‘Onze medewerkers waren te veel bezig met ad hoc problemen oplossen, nu zijn ze meer beschikbaar voor verbetertrajecten.’

Enbi werd groot met rubberen rollers voor papiertransport in printers en is uitgegroeid tot specialist in hightech rollers voor printers, copiers, maar ook voor geldautomaten, plus isolatie voor verwarmingsketels en auto’s. Enbi International heeft op drie continenten productielocaties, dicht bij grote klanten. Die global presence is een uitdaging voor IT manager Louis Evers. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde IT-systemen en -infrastructuren, IT-budgetten en -projecten. ‘Voorop staat de veiligheid, beschikbaarheid en eenvoud van het gebruik van IT-functionaliteit binnen en buiten het bedrijf. Medewerkers moeten overal bereikbaar zijn, via spraak en video, en ze moeten overal bij de IT-systemen kunnen. Daarom werken wij ook aan het optimaliseren van onze ERP-omgeving, zodat iedereen overal en op elk moment toegang heeft tot de belangrijke data.’

Kengetallen en ‘pijnpunten’
Een belangrijke stap zette Enbi dit voorjaar met de overgang naar GLOVIA G2. Evers werkte al jaren met de voorgangers ervan en was geporteerd van de onderliggende filosofie van het nieuwe ERP-systeem. ‘Je wilt niet ’s morgens op je werk eerst tig rapporten moeten doorworstelen. Als je inlogt, wil je meteen op je dashboard de kengetallen en ‘pijnpunten’ gepresenteerd krijgen. Zo kun je in één opslag de leveringen zien die nog niet zijn gedaan, de facturen die over tijd zijn en de producten die een halt-reden hebben. En als je daarop klikt, krijg je meteen de detailinformatie te zien en kun je daarop rechtstreeks actie ondernemen.’ GLOVIA G2 werkt information-driven en rolgebaseerd, verklaart Martin Soet, sales & marketing director bij Fujitsu Glovia. Iedere medewerker ontvangt de informatie die relevant is voor zijn of haar rol, oftewel functie. ‘Deze exceptieboodschappen komen naar je toe en je krijgt meteen een hieraan gekoppelde specifieke werklijst van waaruit je bijvoorbeeld een inkooporder kunt plaatsen of een factuur kunt bevestigen.’ Deze efficiencywinst betekent niet dat Enbi in de productiebesturing met minder mensen toe kan, zegt Evers. ‘Onze medewerkers waren te veel bezig met ad hoc problemen oplossen, nu zijn ze meer beschikbaar voor verbetertrajecten.’

Soepele overgang
De overgang naar G2 was eigenlijk vooral een flinke upgrade en verliep soepel. Dat was voor Enbi mooi meegenomen, maar niet de belangrijkste reden om weer voor Fujitsu Glovia te kiezen, aldus Evers: ‘Het pakket past gewoon goed bij onze multi-site organisatie’. We zijn in de tweede helft van 2013 begonnen met het trainen van de key-users op G2, waardoor zij de andere gebruikers konden trainen. Ook zijn we gestart met het overzetten van maatwerk. Omdat we met GLOVIA G2 ook een andere reporting tool gingen gebruiken, moesten ook alle bestaande rapporten worden bekeken en worden overgezet. In maart gingen de vestigingen in Amerika live, Azië volgde in april, met als extra uitdaging de implementatie van Chinees als tweede taal, en Europa sloot de rij in mei. Per locatie werd de lokale regelgeving meegenomen, onder meer rond btw-registratie en –afdracht en de inrichting van het grootboek. ‘G2 biedt daar veel mogelijkheden voor. Voor slechts enkele uitzonderingen was maatwerk nodig. Ons streven is maatwerk zoveel mogelijk te beperken; dat scheelt in tijd en kosten.’ Het wereldwijde project werd in juli op tijd en binnen budget afgerond.

Support
Standaard biedt GLOVIA G2 ook mogelijkheden voor papierloos werken. Orders kunnen worden ingevoerd via een portal of een EDI-verbinding (Electronic Data Interchange), de werkpakketten kunnen op schermen in de fabriek worden gepresenteerd. Voor Louis Evers heeft het echter niet de hoogste prioriteit. ‘Bij ons zal het nooit volledig papierloos worden. Mensen willen toch rapporten printen om bepaalde overzichten op papier te bekijken. Ook in productie werken we nog veel met papier.’ Wat niet wil zeggen dat Enbi geen moderne devices inzet. In onze Amerikaanse vestigingen maken wij gebruik van Handheld Barcode Readers voor de materiaal transacties op de vloer en in Hongarije gebruiken we barcode scanners voor het starten en gereedmelden van productie orders.

Voor G2 wil Evers nog wel een uitbreiding van het aantal ondersteunde devices zien. ‘Het zou mooi zijn als we vanaf ieder device met een standaard webbrowser toegang kunnen krijgen, zonder extra software of plugin’s te moeten installeren. Zodat we bijvoorbeeld op een industriële iPad in de fabriek orders gereed kunnen melden, of in het magazijn de voorraad kunnen checken.’ Daar wordt aan gewerkt, meldt Martin Soet. ‘Wij ondersteunen reeds de toepassing van een standaard Windows-webbrowser, zodat onze software niet op de pc zelf nodig is, en van een Windows-tablet. Ook hebben we al voorbeeld-apps gemaakt voor de diverse smartphones. Onze volgende versie, gepland in het voorjaar van 2015, ondersteunt het hele ‘BYOD’-concept (bring your own device, red.), zodat G2 dan op allerlei apparaten en operating systemen kan draaien.’ Voor wereldwijde support is het al zover, toont Louis Evers zich tevreden. ‘Het Europese Fujitsu Glovia hoofdkwartier in Eindhoven is het primaire aanspreekpunt en overal is lokale support mogelijk. Zo hebben ze in Azië een consultant die zowel Engels als Chinees spreekt; dat was handig bij de implementatie daar.’ Overal en altijd toegang, dat spreekt de IT manager aan.

www.enbigroup.com