• 40 jaar ERP-ervaring
  • ERP door en voor fabrikanten
  • Lean manufacturing
Contact

Frencken Europe

icon_pdf_bigDownload PDF

Voor een system supplier als Frencken Europe is optimale procesbeheersing een keiharde noodzaak. ‘Op het niveau waarop wij acteren, eist de klant dat je je processen volledig onder controle hebt,’ aldus John Van den Nieuwenhof -Financial Controller bij Frencken Europe. Om aangehaakt te blijven bij ontwikkelingen in de markt en bij klanten, worden steeds meer en betere IT-oplossingen binnen gekruid. ‘We hebben’, vervolgt IT-manager Eric Maas, ‘onze zaakjes best goed op orde. Maar tegelijkertijd moet je zeggen: het kan altijd beter.’

Frencken Europe (twee vestigingen in Eindhoven en één in het Limburgse Reuver) koos een jaar of tien geleden voor de ERP-oplossing van Glovia International, een 100% dochteronderneming van Fujitsu Limited. Doorslaggevend voor deze  keuze was dat Glovia International een systeem kon aanbieden dat zo’n beetje alle functionaliteiten afdekt waaraan bij  de drie werkmaatschappijen behoefte is. Die functionaliteiten verschillen nogal: de machinefabrieken Gebrs. Frencken  (Eindhoven) en Optiwa (Reuver) leggen zich toe op de fabricage van hoogwaardige (precisie-)onderdelen, terwijl Frencken  Mechatronics een system supplier is. Met andere woorden: deze laatste produceert niet alleen voor klanten, maar speelt ook een rol in de productontwikkeling, met name op mechatronisch gebied.

De klant eist dat je je processen onder controle hebt.

John Van den Nieuwenhof, Financial Controller - Frencken Europe

Die rol wordt almaar groter, vertelt Van den Nieuwenhof. ‘In de sectoren waarin wij actief zijn – met name medische technologie, halfgeleidersindustrie en meet- & regeltechniek – zie je dat OEM’s zich steeds meer focussen op hun core business. Alles wat daarbuiten valt, schuiven ze gewoon door naar system suppliers, zoals Frencken Mechatronics. Dat maakt het voor ons een stuk complexer, maar dat ambiëren we ook: we willen opschuiven in de keten. En dat betekent ondermeer, dat we onze IT-systemen moeten blijven afstemmen op wat er bij de klant verandert.’

Frencken Europe - hoofdkwartier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frencken doet dat, al jaren. Maas: ‘Van de implementatie van het Glovia pakket dat we destijds aanschaften, vind je maar weinig meer terug. We zijn voortdurend bezig met veranderingen, verbeteringen, nieuwe modules, noem het maar op. De dynamiek in onze wereld is zó groot, dat we dat zullen moeten blijven doen. Iedereen hier beseft dat ook: aan drive om veranderingen in de markt op de voet te volgen en aan kennis & kunde om te beoordelen wat goed is en ons verder helpt, is geen gebrek. En voor de managementondersteuning geldt hetzelfde.’ 

Partner of choice

Glovia International was en is ‘the partner of choice’ van Frencken. Natuurlijk zijn er koppelingen met pakketten van andere leveranciers – en dat gaat soepel. ‘We houden’, zegt it-manager Maas, ‘in de gaten wat er op de markt te koop is. Maar de insteek is toch om eerst te kijken of het in Glovia kan.’ Controller Van den Nieuwenhof voegt daar aan toe: ‘Onze doelstelling is de hoofdfunctionaliteiten binnen één generiek systeem te zoeken. Koppelen is altijd wel mogelijk, maar je bent beter af met functionaliteiten binnen één ERP-systeem. Voor ons is Glovia in de ‘lead’.’ Dat blijkt: je komt Glovia overal bij Frencken Europe tegen - als ERP-systeem, op allerlei gebieden. Van den Nieuwenhof noemt er een paar: inkoop- en verkoopadministratie; voorraad- en werkorderbeheer; grafische planning bij de machinefabrieken; contract management module bij Frencken Mechatronics voor engineeringprojecten. De implementatie van Glovia Reporting & Documents (externe documenten en managementrapportage) heeft ook plaatsgevonden maar wordt steeds verder uitgebreid. Maas: “Daar werken we hard aan. Dit betekent ondermeer dat we onze toeleveranciers automatisch – via e-mail – berichten over hoe ze performen. We zijn nu bezig de kwaliteitsindicatoren te bepalen en die te gaan rapporteren.”

Koppelingen en wensen

De koppelingen met modules van derden betreffen ondermeer het tijdregistratiesysteem, het ‘pater-noster’-systeem en het automatisch scannen en verwerken van inkomende facturen (‘dit jaar denken we zo’n 30.000 facturen op die manier te verwerken’, aldus Van den Nieuwenhof). Uiteindelijk komen al die data bij elkaar in Glovia, waarmee dat een systeem is ‘van eerste contact tot en met grootboek’. Waarmee niet alle wensen van Frencken zijn vervuld.  

‘In onze rol als system supplier zien we steeds meer dat OEM’s hun planningsdata aan ons afgeven, zodat wij onze planning daarop kunnen afstemmen. Onze wens is die data te vertalen in informatie waarop onze leveranciers vervolgens hun planning kunnen afstemmen. Dat verbetert de leverbetrouwbaarheid en zorgt voor meer rust in de keten. De eerste stappen in die richting hebben we inmiddels samen met de ondersteuning van Glovia International gezet,’ besluit controller Van den  Nieuwenhof. 

www.frencken.nl