Complexe projecten bij Mayekawa Europe beter onder controle dankzij GLOVIA G2

In het verleden werd tijdens de loop van een project niets geregistreerd. De verantwoordelijken hadden er geen idee van hoever het met de uitvoering van een project stond en welke kosten er al gemaakt waren.
Dankzij GLOVIA G2 worden alle kosten in iedere fase van het project rechtstreeks op het project geboekt

“Projecten duren bij Mayekawa Europe vaak maanden tot meer dan een jaar. Dankzij GLOVIA G2 hebben we tijdens de uitvoering van een project een uitstekend inzicht in de voortgang ervan. We weten op ieder ogenblik waar we staan met de uitvoering en welke kosten al gemaakt werden.”, aldus Frans Pierson, financieel verantwoordelijke, Mayekawa Europe

Mayekawa Manufacturing Company, ontstaan in 1924 in Tokio, is een wereldwijd actieve leverancier van koelsystemen en compressoren voor de industriële markt. De groep telt meer dan 140 vestigingen over heel de wereld. Mayekawa Europe, de vestiging in Zaventem nabij Brussel, telt ongeveer 90 werknemers en assembleert compressoren op basis van componenten die uit Europa of Japan worden aangeleverd. De vestiging produceert voornamelijk compressoren voor de industrie, vaak complexe projecten met een doorlooptijd van meer dan een jaar.
Mayekawa Europe, dat al sinds 2000 samenwerkt met GLOVIA, zette met de implementatie van GLOVIA G2 een belangrijke stap naar een betere controle over de productie en naar een gebruiksvriendelijke rapportage. De medewerkers bij Mayekawa Europe zijn dan ook enthousiast over de nieuwe werkomgeving die hen helpt om hun taken beter uit te voeren.
Mayekawa Europe levert jaarlijks zo’n 800 compressoren op. Sommige projecten hebben een waarde van meer dan 1 miljoen euro. Het bedrijf werkt vaak samen met grote installatiebedrijven zoals Axima en Technofrigo, die de projecten aanbrengen en nauwe contacten onderhouden met de eindklant.

Trouwe GLOVIA gebruiker sinds 2000

In 2000 wenste Mayekawa Europe over te schakelen op een nieuw en geïntegreerd ERP-systeem. De keuze viel op glovia.com van GLOVIA International omwille van de uitgebreide functionaliteiten van het standaardproduct. In een eerste fase zette Mayekawa Europe het GLOVIA ERP-systeem in voor opvolging van de productie en facturatie. In 2002 kwamen daar de financiële en de aan- en verkoopmodules bij. Enkele jaren later volgde de migratie naar GLOVIA G2.

Projectgebaseerde productie

Naast standaardproducten, is een belangrijk deel van de productie bij Mayekawa Europe projectgestuurd, met complexe unieke machines die volledig op maat van de klant worden geassembleerd. Vaak gaat het om projecten met meer dan 600 onderdelen, met een doorlooptijd van meer dan één jaar.

De verkoopafdeling geeft de aanzet tot een nieuw project met een calculatie voor een nieuwe machine op vraag van de klant. Daarop volgt de engineering afdeling, die met een CAD/CAM systeem een ontwerp maakt. De ‘Bill of Material’ die daaruit volgt, wordt dient als basis gebruikt voor het initiëren van een nieuw project in GLOVIA G2.

Intelligente Master Production Schedule (MPS) module

Dankzij de MPS-module van GLOVIA G2 wordt op basis van Sales Orders en Forecasts dagelijks voor de productie een berekening gemaakt van de materialen die men op een bepaald tijdstip en op een bepaalde plaats zal nodig hebben.

“De MPS-module van GLOVIA G2 houdt bij de calculaties zelfs rekening met de verwachte doorlooptijd van de levering en van de productie. Indien nodig zorgt het systeem ervoor dat automatisch een aankooporder wordt opgesteld”, aldus Frans Pierson.

Meer controle

In het verleden werd tijdens de loop van een project niets geregistreerd. De verantwoordelijken hadden er geen idee van hoever het met de uitvoering van een project stond en welke kosten er al gemaakt waren.
Dankzij GLOVIA G2 worden alle kosten in iedere fase van het project rechtstreeks op het project geboekt, van materialen en werkuren tot zelfs reiskosten. Vaak gebeurt de afwerking van een machine immers bij de eindklant zelf.

GLOVIA Reporting & Documents (GRD)

De rapporteringsmodule GRD vormt een belangrijk onderdeel van de totaaloplossing bij Mayekawa Europe. De module bewijst niet alleen haar toegevoegde waarde bij heel wat periodieke financiële rapporten (balansen, Profit & Loss, BTW,…), maar ook bij uitvoering van projecten.

De GRD module zorgt ervoor dat medewerkers voor ieder werkorder een overzicht krijgen van alle materialen die ze nodig zullen hebben; na het uitvoeren van een werkorder krijgen ze dan weer een rapport over de verbruikte materialen.

Frans Pierson: “Het voordeel van de GRD rapporteringsmodule is dat iedere gebruiker zijn eigen rapporten kan maken. Met ons vorig systeem waren we daarvoor afhankelijk van twee medewerkers. Aan de andere kant moet je er als management voor zorgen dat er geen wildgroei van rapporten ontstaat.”

  • Request a
    GLOVIA G2 Demo

    See our ERP solutions in action. Request a demo today.

    Learn More